Direktlänk till inlägg 14 juli 2015

Del 13, Ta en paus

Av The Author - 14 juli 2015 11:00

 Ibland har man bara ingen inspiration alls. I dessa situationer väljer många att fortsätta skriva ändå, på grund av att man har en blogg eller så där man publicerar sina historier. Men om jag ska vara ärlig så blir det ofta skräp.


 "Riktiga författare" (alltså sådana som är kända och har skrivit många böcker) har också perioder då de inte har några idéer. Har ni märkt att de ofta bara ger ut en bok om året eller till och med en bok på två-tre år? Rom byggdes inte på en dag säger jag då. De där "riktiga författarna" tar pauser. De väntar tills de har fått idéer. De bör du också göra. 


 Om man fortsätter skriva, trots att man inte har någon inspiration blir texten ofta enformig och tråkig. Inga händelser, inget nytt... Bara massa skit, rent ut sagt. Man kan inte pressa fram idéer när det inte finns några. 


 Om man istället tar en paus kan man få nya idéer. Låt hjärnan bearbeta historien och skapa en fortsättning. Det spelar ingen roll hur lång pausen är. Den kan vara en dag, en vecka eller ett halvår. Det är ingen som kan pressa dig till att skriva! 


Sammanfattning: Ta en paus så fort du känner att du har fått idétorka. Inspirationen kommer när den har lust!


//The Author


P.S På tal om pauser och idétorka så kommer jag att ta en paus på några dagar. Är tillbaka så snart jag fått något att skiva om. D.S. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av The Author - 12 december 2015 11:00

 Nu ska vi bli lite tråkiga och prata om grammatik, men det är faktiskt väldigt viktigt att man får vissa delar rätt när man skriver och jag har märkt att vissa människor har problem med det här.    Tempus handlar om vilket tidsperspektiv man anv...

Av The Author - 5 december 2015 11:00

 Ganska tidigt i berättelsen bör man presentera vad konflikten kommer att vara. Kanske inte nödvändligtvis i första kapitlet, men någon gång i början.     Att ge ledtrådar till vad handlingen i berättelsen ska vara är en väldigt viktig del i att ...

Av The Author - 13 juli 2015 11:00

 I ett tidigare inlägg skrev jag om att man ska vara noggrann med detaljer, men det finns också något som heter "För mycket detaljer".     Det finns ganska många sett att "överkrydda" sina meningar på. Många klämmer till exempel in massa ord som ...

Av The Author - 12 juli 2015 11:00

 När man börjat skriva sin berättelse är det lätt att man rusar iväg för att komma fram till handlingen så snabbt som möjligt. Det är då lätt att läsaren inte riktigt hänger med och blir förvirrad. Kom ihåg att läsaren är korkad, som jag skrev i ett ...

Av The Author - 11 juli 2015 11:00

 Ja, läsaren är helt och hållet, utan tvekan helt bombad. I alla fall när personen i fråga läser din berättelsen. Han eller hon vet ingenting om det su skriver, därför måste man vara tydlig. Du har en tydlig bild av det hela i ditt huvud. I ditt huvu...

Presentation


Den lilla guiden för den som är intresserad. Nytt inlägg varje Lördag eller Söndag klockan 11.
Kom ihåg att jag skriver vad JAG tycker är viktigt och utifrån mina egna erfarenheter.

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2015 >>>

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards