Direktlänk till inlägg 13 juli 2015

Del 12, Krydda inte för mycket

Av The Author - 13 juli 2015 11:00

 I ett tidigare inlägg skrev jag om att man ska vara noggrann med detaljer, men det finns också något som heter "För mycket detaljer". 


 Det finns ganska många sett att "överkrydda" sina meningar på. Många klämmer till exempel in massa ord som inte behöver vara där och vissa andra skriver saker lite väl ingående... 


 När man överkryddar enligt mitt första exempel kan det se ut så här:

  "Alla nickar till innan vi går till hallen där jag sätter på mig ett par vita sandaletter, och Kevin och Lucas sätter på sig sina älskade Nike skor." (citat från den här bloggen.)  


 Ingen bryr sig vad karaktärerna har för skor, om det inte kommer att hända något viktigt med skorna sedan. Till exempel Askungens glassko. Så här hade jag skrivit:  "Sedan gick vi ut i hallen och tog på oss våra skor." 


När man överkryddar enligt mitt andra exempel:

 "Med ett utdraget suck strippar jag av mig kläderna och stiger in under det ånghetta vattnet. När varje millimeter av mig är blöt, stiger jag ut en bit från det rinnande vattnet och tar schampoflaskan för att lägga ett klick av den äppelluktande schampot i min hand och börjar massera det in i håret. Snart står jag under vattnet igen och sköljer noga ut schampot, innan jag börjar om processen igen fast denna gång med balsam. När jag väl är klar sträcker jag mig efter handduken som hänger på kroken, mittemot handfatet och börjar torka mig. Jag drar fram ännu en handduk från skåpet under handfatet och gör den till en turban på huvudet medans den andra handduken är lindat runt kroppen, och stiger ut." (citat från samma blogg) 


  Ignorera den dåliga grammatiken och stavningen och fokusera istället på innehållet. Så här hade jag skrivit det här: "Jag tog en lång, varm dusch." 


 Två typiska exempel på vad jag kallar överkryddning.


 Sammanfattning: Skriv inte för mycket detaljer om det inte är nödvändigt. Ingen vill veta vad du har för skor om det inte har betydelse senare, och de flesta människor vet hur man använder en dusch! 


//The Author

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av The Author - 12 december 2015 11:00

 Nu ska vi bli lite tråkiga och prata om grammatik, men det är faktiskt väldigt viktigt att man får vissa delar rätt när man skriver och jag har märkt att vissa människor har problem med det här.    Tempus handlar om vilket tidsperspektiv man anv...

Av The Author - 5 december 2015 11:00

 Ganska tidigt i berättelsen bör man presentera vad konflikten kommer att vara. Kanske inte nödvändligtvis i första kapitlet, men någon gång i början.     Att ge ledtrådar till vad handlingen i berättelsen ska vara är en väldigt viktig del i att ...

Av The Author - 14 juli 2015 11:00

 Ibland har man bara ingen inspiration alls. I dessa situationer väljer många att fortsätta skriva ändå, på grund av att man har en blogg eller så där man publicerar sina historier. Men om jag ska vara ärlig så blir det ofta skräp.    "Riktiga fö...

Av The Author - 12 juli 2015 11:00

 När man börjat skriva sin berättelse är det lätt att man rusar iväg för att komma fram till handlingen så snabbt som möjligt. Det är då lätt att läsaren inte riktigt hänger med och blir förvirrad. Kom ihåg att läsaren är korkad, som jag skrev i ett ...

Av The Author - 11 juli 2015 11:00

 Ja, läsaren är helt och hållet, utan tvekan helt bombad. I alla fall när personen i fråga läser din berättelsen. Han eller hon vet ingenting om det su skriver, därför måste man vara tydlig. Du har en tydlig bild av det hela i ditt huvud. I ditt huvu...

Presentation


Den lilla guiden för den som är intresserad. Nytt inlägg varje Lördag eller Söndag klockan 11.
Kom ihåg att jag skriver vad JAG tycker är viktigt och utifrån mina egna erfarenheter.

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2015 >>>

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards