Direktlänk till inlägg 2 juli 2015

Del 1, Novel eller Novell?

Av The Author - 2 juli 2015 11:00

 Jaa, Novel eller Novell. Många verkar inte veta vad skillnaden är, vilket kan vara smått irriterande. Men nu ska jag förklara detta för er. 


 En Novell är en kort berättelse. Den börjar med att man kastas rakt in i handlingen och den ska vara intressant från början så att läsaren fastnar direkt. Den ska bara innehålla ett litet antal personer och utspelas på ett fåtal platser och ofta under en kort tidsperiod. Den ska centreras på en handling och det finns inga kapitel. Den är kort, bara några A4, kanske till och med bara ett halvt.


 Novel är engelska för roman. En roman är en lite längre berättelse som ofta är indelad i kapitel. Handlingen i en roman byggs ofta upp med tiden och man behöver inte kasta läsaren rakt in i den, men det är ofta det som är effektivast om man vill att läsaren ska fastna. 


 Det är nog ganska många som tror att dessa två är samma sak. Många bloggare anser sig ha en novellblogg, vilket de inte alls har, eftersom det är en lång berättelse indelad i kapitel. De har alltså en "romanblogg" eller "novelblog". Eftersom min blogg har det namnet som den har kan jag inte säga något, men egentligen finns det ingen som helst anledning till att ha en blogg med engelskt namn om man skriver på svenska, men som sagt ska jag inte säga något. 


 Sammanfattning: En novell är en kort berättelse. En novel är en roman, alltså lång berättelse. 


//The Author

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av The Author - 12 december 2015 11:00

 Nu ska vi bli lite tråkiga och prata om grammatik, men det är faktiskt väldigt viktigt att man får vissa delar rätt när man skriver och jag har märkt att vissa människor har problem med det här.    Tempus handlar om vilket tidsperspektiv man anv...

Av The Author - 5 december 2015 11:00

 Ganska tidigt i berättelsen bör man presentera vad konflikten kommer att vara. Kanske inte nödvändligtvis i första kapitlet, men någon gång i början.     Att ge ledtrådar till vad handlingen i berättelsen ska vara är en väldigt viktig del i att ...

Av The Author - 14 juli 2015 11:00

 Ibland har man bara ingen inspiration alls. I dessa situationer väljer många att fortsätta skriva ändå, på grund av att man har en blogg eller så där man publicerar sina historier. Men om jag ska vara ärlig så blir det ofta skräp.    "Riktiga fö...

Av The Author - 13 juli 2015 11:00

 I ett tidigare inlägg skrev jag om att man ska vara noggrann med detaljer, men det finns också något som heter "För mycket detaljer".     Det finns ganska många sett att "överkrydda" sina meningar på. Många klämmer till exempel in massa ord som ...

Av The Author - 12 juli 2015 11:00

 När man börjat skriva sin berättelse är det lätt att man rusar iväg för att komma fram till handlingen så snabbt som möjligt. Det är då lätt att läsaren inte riktigt hänger med och blir förvirrad. Kom ihåg att läsaren är korkad, som jag skrev i ett ...

Presentation


Den lilla guiden för den som är intresserad. Nytt inlägg varje Lördag eller Söndag klockan 11.
Kom ihåg att jag skriver vad JAG tycker är viktigt och utifrån mina egna erfarenheter.

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2015 >>>

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards