Direktlänk till inlägg 5 juli 2015

Del 4, Anteckningar

Av The Author - 5 juli 2015 11:00

 Nu kommer nog den viktigaste delen av dem alla: Anteckningar. Varför ska man ha anteckningar? 


 Folk glömmer cirka 44% av vad man har tänkt på, saker som hänt och saker man sett på 20 minuter. Det är ganska mycket. Det som händer i vardagen ger inspiration till det man sedan får ner på papper, därför kommer man ofta på saker till sin berättelse när man är ute i samhället. Då tänker man; "Det här kommer jag att komma ihåg!" Nej, det kommer du inte alls att göra. Jag vet inte hur många gånger jag har kommit på något genialiskt som jag vill ha med som jag sedan inte kan komma ihåg alls när jag väl sitter hemma och försöker skriva. Därför bör man alltid försöka ha tillgång till papper och penna, dator eller varför inte mobil? Det är ett utmärkt ställe, för den har man ju alltid med sig! 


 Sedan är det självklart bra att försöka samla all information på ett ställe. Man kopplar ju alltid framtiden till det som redan har hänt, så då är det bra att ha alla namn, efternamn, utseenden, egenskaper, platser och allt annat på ett enda ställe. Annars måste man gå igenom hela berättelsen igen för att huvudpersonen inte ska byta hårfärg helt plötsligt. Det blir ju lite konstigt. 


Sammanfattning: Skriv ner allt och ingenting så fort du kommer på det, så att du inte glömmer bort det och samla all information på ett ställe. 


//The Author

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av The Author - 12 december 2015 11:00

 Nu ska vi bli lite tråkiga och prata om grammatik, men det är faktiskt väldigt viktigt att man får vissa delar rätt när man skriver och jag har märkt att vissa människor har problem med det här.    Tempus handlar om vilket tidsperspektiv man anv...

Av The Author - 5 december 2015 11:00

 Ganska tidigt i berättelsen bör man presentera vad konflikten kommer att vara. Kanske inte nödvändligtvis i första kapitlet, men någon gång i början.     Att ge ledtrådar till vad handlingen i berättelsen ska vara är en väldigt viktig del i att ...

Av The Author - 14 juli 2015 11:00

 Ibland har man bara ingen inspiration alls. I dessa situationer väljer många att fortsätta skriva ändå, på grund av att man har en blogg eller så där man publicerar sina historier. Men om jag ska vara ärlig så blir det ofta skräp.    "Riktiga fö...

Av The Author - 13 juli 2015 11:00

 I ett tidigare inlägg skrev jag om att man ska vara noggrann med detaljer, men det finns också något som heter "För mycket detaljer".     Det finns ganska många sett att "överkrydda" sina meningar på. Många klämmer till exempel in massa ord som ...

Av The Author - 12 juli 2015 11:00

 När man börjat skriva sin berättelse är det lätt att man rusar iväg för att komma fram till handlingen så snabbt som möjligt. Det är då lätt att läsaren inte riktigt hänger med och blir förvirrad. Kom ihåg att läsaren är korkad, som jag skrev i ett ...

Presentation


Den lilla guiden för den som är intresserad. Nytt inlägg varje Lördag eller Söndag klockan 11.
Kom ihåg att jag skriver vad JAG tycker är viktigt och utifrån mina egna erfarenheter.

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2015 >>>

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards