Direktlänk till inlägg 4 juli 2015

Del 3, Slutet

Av The Author - 4 juli 2015 11:00

 Ja, varför döpte jag del 3 till slutet? Det är inte slut än, jag lovar. Det är så att man bör veta vad slutet på berättelsen är innan man börjar skriva den.


 Att bestämma sig för hur berättelsen ska sluta innan man har gjort början, mitten och ... jaa, allt, kan vara ganska svårt. Jag är inte särskilt duktig på det själv. Men det kan ändå vara bra att göra det. Då vet man vart man är på väg. Det är som att gå på en väg. Det är mycket jobbigare att gå hela den långa vägen om man inte vet hur det ska sluta, eller hur? 


 Man kan dessutom planera början och mitten på ett mycket bättre sätt när man vet vart man är på väg. Man kan på ett helt annat sätt knyta ihop berättelsen och få den riktigt bra. 


 Det är självklart inte så att man måste bestämma i minsta detalj hur slutet ska se ut. Då kan man ju bara skriva slutet med en gång! Nej, det är snarare så att man bör ha en vision eller ett mål. Man borde ha målat upp situationen i slutscenen och bygga frågor runt den. Vem är med? Var är de? Hur tog de sig dit? Och allra viktigast är: vad hände tidigare? Hur påverkar det förflutna det som händer nu? Om man har dessa frågor har man riktlinjer för åt vilket håll berättelsen ska röra sig. 


 Sammanfattning: Tänk ut hur berättelsen ska sluta innan du börjar skriva. 


//The Author

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av The Author - 12 december 2015 11:00

 Nu ska vi bli lite tråkiga och prata om grammatik, men det är faktiskt väldigt viktigt att man får vissa delar rätt när man skriver och jag har märkt att vissa människor har problem med det här.    Tempus handlar om vilket tidsperspektiv man anv...

Av The Author - 5 december 2015 11:00

 Ganska tidigt i berättelsen bör man presentera vad konflikten kommer att vara. Kanske inte nödvändligtvis i första kapitlet, men någon gång i början.     Att ge ledtrådar till vad handlingen i berättelsen ska vara är en väldigt viktig del i att ...

Av The Author - 14 juli 2015 11:00

 Ibland har man bara ingen inspiration alls. I dessa situationer väljer många att fortsätta skriva ändå, på grund av att man har en blogg eller så där man publicerar sina historier. Men om jag ska vara ärlig så blir det ofta skräp.    "Riktiga fö...

Av The Author - 13 juli 2015 11:00

 I ett tidigare inlägg skrev jag om att man ska vara noggrann med detaljer, men det finns också något som heter "För mycket detaljer".     Det finns ganska många sett att "överkrydda" sina meningar på. Många klämmer till exempel in massa ord som ...

Av The Author - 12 juli 2015 11:00

 När man börjat skriva sin berättelse är det lätt att man rusar iväg för att komma fram till handlingen så snabbt som möjligt. Det är då lätt att läsaren inte riktigt hänger med och blir förvirrad. Kom ihåg att läsaren är korkad, som jag skrev i ett ...

Presentation


Den lilla guiden för den som är intresserad. Nytt inlägg varje Lördag eller Söndag klockan 11.
Kom ihåg att jag skriver vad JAG tycker är viktigt och utifrån mina egna erfarenheter.

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2015 >>>

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards