Alla inlägg under juli 2015

Av The Author - 14 juli 2015 11:00

 Ibland har man bara ingen inspiration alls. I dessa situationer väljer många att fortsätta skriva ändå, på grund av att man har en blogg eller så där man publicerar sina historier. Men om jag ska vara ärlig så blir det ofta skräp.


 "Riktiga författare" (alltså sådana som är kända och har skrivit många böcker) har också perioder då de inte har några idéer. Har ni märkt att de ofta bara ger ut en bok om året eller till och med en bok på två-tre år? Rom byggdes inte på en dag säger jag då. De där "riktiga författarna" tar pauser. De väntar tills de har fått idéer. De bör du också göra. 


 Om man fortsätter skriva, trots att man inte har någon inspiration blir texten ofta enformig och tråkig. Inga händelser, inget nytt... Bara massa skit, rent ut sagt. Man kan inte pressa fram idéer när det inte finns några. 


 Om man istället tar en paus kan man få nya idéer. Låt hjärnan bearbeta historien och skapa en fortsättning. Det spelar ingen roll hur lång pausen är. Den kan vara en dag, en vecka eller ett halvår. Det är ingen som kan pressa dig till att skriva! 


Sammanfattning: Ta en paus så fort du känner att du har fått idétorka. Inspirationen kommer när den har lust!


//The Author


P.S På tal om pauser och idétorka så kommer jag att ta en paus på några dagar. Är tillbaka så snart jag fått något att skiva om. D.S. 

Av The Author - 13 juli 2015 11:00

 I ett tidigare inlägg skrev jag om att man ska vara noggrann med detaljer, men det finns också något som heter "För mycket detaljer". 


 Det finns ganska många sett att "överkrydda" sina meningar på. Många klämmer till exempel in massa ord som inte behöver vara där och vissa andra skriver saker lite väl ingående... 


 När man överkryddar enligt mitt första exempel kan det se ut så här:

  "Alla nickar till innan vi går till hallen där jag sätter på mig ett par vita sandaletter, och Kevin och Lucas sätter på sig sina älskade Nike skor." (citat från den här bloggen.)  


 Ingen bryr sig vad karaktärerna har för skor, om det inte kommer att hända något viktigt med skorna sedan. Till exempel Askungens glassko. Så här hade jag skrivit:  "Sedan gick vi ut i hallen och tog på oss våra skor." 


När man överkryddar enligt mitt andra exempel:

 "Med ett utdraget suck strippar jag av mig kläderna och stiger in under det ånghetta vattnet. När varje millimeter av mig är blöt, stiger jag ut en bit från det rinnande vattnet och tar schampoflaskan för att lägga ett klick av den äppelluktande schampot i min hand och börjar massera det in i håret. Snart står jag under vattnet igen och sköljer noga ut schampot, innan jag börjar om processen igen fast denna gång med balsam. När jag väl är klar sträcker jag mig efter handduken som hänger på kroken, mittemot handfatet och börjar torka mig. Jag drar fram ännu en handduk från skåpet under handfatet och gör den till en turban på huvudet medans den andra handduken är lindat runt kroppen, och stiger ut." (citat från samma blogg) 


  Ignorera den dåliga grammatiken och stavningen och fokusera istället på innehållet. Så här hade jag skrivit det här: "Jag tog en lång, varm dusch." 


 Två typiska exempel på vad jag kallar överkryddning.


 Sammanfattning: Skriv inte för mycket detaljer om det inte är nödvändigt. Ingen vill veta vad du har för skor om det inte har betydelse senare, och de flesta människor vet hur man använder en dusch! 


//The Author

Av The Author - 12 juli 2015 11:00

 När man börjat skriva sin berättelse är det lätt att man rusar iväg för att komma fram till handlingen så snabbt som möjligt. Det är då lätt att läsaren inte riktigt hänger med och blir förvirrad. Kom ihåg att läsaren är korkad, som jag skrev i ett tidigare inlägg. 


 Ta varje steg för sig och beskriv det noggrant. Läs sedan igenom det noggrant, ord för ord, och se så att du själv förstår vad du har skrivit. Om du inte gör det bör du ändra på och lägga till några ord så att texten blir begriplig. Var inte för kortfattad, utan skriv ut texten så att det blir lätt att följa med i vad som händer. 


 Ett exempel är när man skriver actionscener. Då vill man att allt ska hända fort och att det ska vara, jaa, actionfyllt. då skriver man gärna rysligt fort och kastar sig förbi alla små bitar som kan vara viktiga. Detta har jag själv upplevt. Man får komma ihåg att det går fortare att läsa en text än att skriva den, alltså - TA DET LUGNT! 


Sammanfattning: Det går fortare för läsaren att läsa igenom din text än vad det tar för dig att skriva den. Ta det lugnt och få med alla detaljer. Var noggrann. 


//The Author

Av The Author - 11 juli 2015 11:00

 Ja, läsaren är helt och hållet, utan tvekan helt bombad. I alla fall när personen i fråga läser din berättelsen. Han eller hon vet ingenting om det su skriver, därför måste man vara tydlig. Du har en tydlig bild av det hela i ditt huvud. I ditt huvud. Inte i läsarens. Därför måste man se till att få ner allt på papper. 


 Du som författare bildar till exempel en tydlig bild av din huvudkaraktär. Hon har kortklippt, knallrosa hår och stor fet mask till näsa, och dessutom är hon kort och så smal att revbenen sticker ut. Många glömmer att beskriva sina karaktärer. Då vet inte läsaren att den karaktär ser ut så. (Fast jag tvivlar att någon skulle vilja ha en sådan huvudkaraktär, men vad vet jag...) 


 Många skriver inte heller om omgivningen, vilket leder till att medan läsaren trodde att ni befann er utomhus så tar en av karaktärerna plötsligt fram en stekpanna ur ett skåp och bankar en annan i huvudet. 


 Det här är bara några exempel på vad som kan hända när man tror att läsaren kan läsa tankar. Man ska alltså underskatta läsaren. Läsaren är inskränktdumenfaldigtrögointelligentobegåvad, fåraktigIQ-befriad, knäpppuckoblåstpantadhjärndödidiotiskbombad... och så vidare. Helt och hållet dum i huvudet. Kom ihåg det. Du måste förklara allt i minsta detalj. 


 Sammanfattning: Läsaren är dum i huvudet, alltså måste du förklara allt för den. 


//The Author


 P.S. Jag vill bara lägga till att jag inte menar att läsare är dumma i huvudet, utan att det är så man som författare ska tänka. Det här är inget personangrepp.D.S. 

Av The Author - 10 juli 2015 11:00

 När man skriver en roman är det viktigt att man inte bara vräker ur sig orden, utan att man tänker efter ofta. Man behöver ju inte tänka hela tiden. Ibland forsar ju orden bara ur en! Då kan man ju inte tänka efter. Men sedan kan man det. Flodvågen kan ju inte hålla i sig för alltid? (Fast ibland hoppas man ju det såklart...) 


 När flodvågen väl är över är det dags att gå tillbaka och städa. Om man skriver riktigt fort kan det ofta finnas ord som klfdj och oifd i texten. Dessutom kan det finnas delar som du inte alls tycker är lika bra idag som de var igår. Var då inte rädd att radera text och skriva om den. Du kan till och med ta bort delar och inte skriva dit dem igen. Det är ingen annan än du som vet att de någonsin har varit där! Är du osäker på om en del är bra eller inte kan du vänta några dagar och sedan gå tillbaka dit igen. Då har du hunnit glömma bort det och får då ett nytt intryck av texten när du läser den på nytt.


 Se också till att du inte går tillbaka i texten bara en gång. Du bör läsa texten 10 gånger! Kanske till och med 20. Jag lovar att varje gång kommer du att hitta någon liten detalj som du inte sett tidigare. Kanske bara något litet ord som du kan ändra för att få texten 10 gånger bättre. Så om du läser texten 20 gånger och gör den 10 gånger bättre varje gång, hur bra blir den då? 10x20=asgrym. 


 Nej, men om vi ska vara lite allvarliga då. Ju fler gånger man läser texten desto bättre blir den. Det kan jag slå vad om. Så läs din text hundratals gånger, hur tjatigt det än blir. 


Sammanfattning: Var inte rädd för att ta bort text och att skriva om den. (Det är bara du som vet hur den var från början!) Och läs din text. Läs, läs, läs, läs och LÄS! Den blir bättre varje gång. 


//The Author

Av The Author - 9 juli 2015 11:00

 Att börja skriva kapitel 1 kan vara oerhört svårt, vilket jag har skrivit tidigare. När man ska skriva en berättelsen är det inte så ofta man får upp en början i huvudet, utan det man får upp är oftast själva handlingen. 


 Det som bör finnas med i kapitel 1 är i alla fall en presentation av karaktären. Vem handlar berättelsen om? Dessutom måste man intressera läsaren, vilket är det viktigaste av allt. Hur gör man det? Det vet faktiskt inte jag. Det beror på vilken sorts berättelse det är och vad handlingen är. Ett tips är att skriva kapitel 1 och sedan låta det vara i några dagar. Sedan när man läser det igen märker man ofta om det är intressant eller inte. Skulle jag själv vilja läsa vidare på den här historien? Sedan bör det också finnas en liten beskrivning av miljön. Var befinner vi oss? Hur bor personen? Har personen fiender? Vänner? Familj? Problem?


 Om du äger en blogg som du vill lägga ut din roman på rekommenderar jag inte att lägga ut kapitel 1 direkt när det är klart. Det kan hända att saker längre fram som du kommer på inte riktigt stämmer överens med början eller att du helt och hållet vill skriva om kapitel 1. Om folk redan har läst kapitel 1, 2, 3... så kan man ju inte riktigt ändra hela början, utan då får det vara som det är. Har man då inte lagt ut något än så kan man alltid skriva om saker och ting. 


 Sammanfattning: Besvara frågorna: Vad handlar berättelsen om?; Var befinner vi oss?; Hur bor personen?; Vad har personen för vänner, fiender och problem? Och när du själv läst igenom kapitel 1: Skulle jag vilja läsa den här berättelsen? Och publicera inte innan du är 125% säker på att det är så du vill ha det. 


//The Author


Av The Author - 8 juli 2015 11:00

 Så här långt har det handlat om vad man ska tänka på innan man skriver. Här kommer alla de små sammanfattningarna som jag skrivit i slutet av varje del.


 Del 1, Novel eller Novell?

En novell är en kort berättelse. En novel är en roman, alltså lång berättelse.

 

 Del 2, Karaktärer och Miljö 

Se till att du känner både dina karaktärer och din miljö innan du börjar skriva.

 

 Del 3, Slutet 

Tänk ut hur berättelsen ska sluta innan du börjar skriva.

 

 Del 4, Anteckningar

 Skriv ner allt och ingenting så fort du kommer på det, så att du inte glömmer bort det och samla all information på ett ställe. 


  Del 5, Inspiration och Plagiat

Hämta inspiration från vad som helst, men plagiera inte. 


 Del 6, Åldersgrupp och Språk

Välj vilken åldersgrupp din text ska läsas av och anpassa språk och ordval efter det. Skriv på bara ett språk (med undantag) och helst på ditt modersmål.

 

Sammanfattning: Tänk på allt det här innan du börjar skriva.

 

//The Author

Av The Author - 7 juli 2015 11:00

 Vilken åldersgrupp vill du skriva för? Vilket språk ska man använda? 


 Det är viktigt att man bestämmer sig för vilken åldersgrupp man vill att läsarna ska tillhöra. Då kan man sedan anpassa sitt språk efter det.  Svåra eller enkla ord? Ner eller ned? Sa eller sade? Sådana detaljer är det viktigt att man bestämmer sig för, eftersom man inte kan byta under berättelsens gång. Ofta råkar man skriva sa någon gång och sade en annan, vilket inte ser särskilt bra ut. 


 Vill man skriva en  lite svårare berättelsen rekommenderar jag att man skriver till exempel sade och ned. Det är förstås inte nödvändigt, men det passar in lite bättre. 


 Vill man använda lite svårare ord är det viktigt att man inte använder ord som man inte riktigt vet vad de betyder, eftersom det i så fall kan bli väldigt fel. Jag föreslår att man använder sidan www.synonymer.se , för då kan man snabbt och enkelt slå upp ord som man inte riktigt vet vad de betyder. Man kan också använda den för att få lite variation i sin text, till exempel om man ska beskriva något så kanske man inte ska använda ordet vacker tio gånger, utan då kan man slå upp ordet och få massa synonymer. Då blir texten mer varierad och lättare att läsa. 


 En annan sak som har med språk att göra är vilket språk man använder. Man bör ju såklart använda sitt modersmål, eftersom det är det man kan bäst. Även om svenskar idag är väldigt bra på engelska kan man ändå sitt modersmål bäst. Man skriver inte så mycket på engelska i skolan som man gör på svenska, vilket gör att man kan både skrivregler och grammatik bättre på sitt modersmål. Man bör heller inte att blanda språk som många gör, och skriver sina dialoger på engelska men resten av texten på svenska. Om huvudpersonen befinner sig i USA och bara talar med engelsktalande personer kan man lika gärna skriva dialogerna på svenska. Kommer däremot en amerikan till Sverige och kommunicerar med huvudpersonen är det en annan sak. Ni förstår vad jag menar, eller hur?  Dessutom kan en text med engelsk dialog vara mycket mera svårläst. Man ställer liksom in hjärnan på ett språk när man läser, så innehåller texten flera kan det lätt bli lite kortslutning. 


Sammanfattning: Välj vilken åldersgrupp din text ska läsas av och anpassa språk och ordval efter det. Skriv på bara ett språk (med undantag) och helst på ditt modersmål.


//The Author

Presentation


Den lilla guiden för den som är intresserad. Nytt inlägg varje Lördag eller Söndag klockan 11.
Kom ihåg att jag skriver vad JAG tycker är viktigt och utifrån mina egna erfarenheter.

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2015 >>>

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards