Direktlänk till inlägg 8 juli 2015

Del 7, Liten sammanfattning

Av The Author - 8 juli 2015 11:00

 Så här långt har det handlat om vad man ska tänka på innan man skriver. Här kommer alla de små sammanfattningarna som jag skrivit i slutet av varje del.


 Del 1, Novel eller Novell?

En novell är en kort berättelse. En novel är en roman, alltså lång berättelse.

 

 Del 2, Karaktärer och Miljö 

Se till att du känner både dina karaktärer och din miljö innan du börjar skriva.

 

 Del 3, Slutet 

Tänk ut hur berättelsen ska sluta innan du börjar skriva.

 

 Del 4, Anteckningar

 Skriv ner allt och ingenting så fort du kommer på det, så att du inte glömmer bort det och samla all information på ett ställe. 


  Del 5, Inspiration och Plagiat

Hämta inspiration från vad som helst, men plagiera inte. 


 Del 6, Åldersgrupp och Språk

Välj vilken åldersgrupp din text ska läsas av och anpassa språk och ordval efter det. Skriv på bara ett språk (med undantag) och helst på ditt modersmål.

 

Sammanfattning: Tänk på allt det här innan du börjar skriva.

 

//The Author

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av The Author - 12 december 2015 11:00

 Nu ska vi bli lite tråkiga och prata om grammatik, men det är faktiskt väldigt viktigt att man får vissa delar rätt när man skriver och jag har märkt att vissa människor har problem med det här.    Tempus handlar om vilket tidsperspektiv man anv...

Av The Author - 5 december 2015 11:00

 Ganska tidigt i berättelsen bör man presentera vad konflikten kommer att vara. Kanske inte nödvändligtvis i första kapitlet, men någon gång i början.     Att ge ledtrådar till vad handlingen i berättelsen ska vara är en väldigt viktig del i att ...

Av The Author - 14 juli 2015 11:00

 Ibland har man bara ingen inspiration alls. I dessa situationer väljer många att fortsätta skriva ändå, på grund av att man har en blogg eller så där man publicerar sina historier. Men om jag ska vara ärlig så blir det ofta skräp.    "Riktiga fö...

Av The Author - 13 juli 2015 11:00

 I ett tidigare inlägg skrev jag om att man ska vara noggrann med detaljer, men det finns också något som heter "För mycket detaljer".     Det finns ganska många sett att "överkrydda" sina meningar på. Många klämmer till exempel in massa ord som ...

Av The Author - 12 juli 2015 11:00

 När man börjat skriva sin berättelse är det lätt att man rusar iväg för att komma fram till handlingen så snabbt som möjligt. Det är då lätt att läsaren inte riktigt hänger med och blir förvirrad. Kom ihåg att läsaren är korkad, som jag skrev i ett ...

Presentation


Den lilla guiden för den som är intresserad. Nytt inlägg varje Lördag eller Söndag klockan 11.
Kom ihåg att jag skriver vad JAG tycker är viktigt och utifrån mina egna erfarenheter.

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2015 >>>

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards