Direktlänk till inlägg 9 juli 2015

Del 8, Kapitel 1

Av The Author - 9 juli 2015 11:00

 Att börja skriva kapitel 1 kan vara oerhört svårt, vilket jag har skrivit tidigare. När man ska skriva en berättelsen är det inte så ofta man får upp en början i huvudet, utan det man får upp är oftast själva handlingen. 


 Det som bör finnas med i kapitel 1 är i alla fall en presentation av karaktären. Vem handlar berättelsen om? Dessutom måste man intressera läsaren, vilket är det viktigaste av allt. Hur gör man det? Det vet faktiskt inte jag. Det beror på vilken sorts berättelse det är och vad handlingen är. Ett tips är att skriva kapitel 1 och sedan låta det vara i några dagar. Sedan när man läser det igen märker man ofta om det är intressant eller inte. Skulle jag själv vilja läsa vidare på den här historien? Sedan bör det också finnas en liten beskrivning av miljön. Var befinner vi oss? Hur bor personen? Har personen fiender? Vänner? Familj? Problem?


 Om du äger en blogg som du vill lägga ut din roman på rekommenderar jag inte att lägga ut kapitel 1 direkt när det är klart. Det kan hända att saker längre fram som du kommer på inte riktigt stämmer överens med början eller att du helt och hållet vill skriva om kapitel 1. Om folk redan har läst kapitel 1, 2, 3... så kan man ju inte riktigt ändra hela början, utan då får det vara som det är. Har man då inte lagt ut något än så kan man alltid skriva om saker och ting. 


 Sammanfattning: Besvara frågorna: Vad handlar berättelsen om?; Var befinner vi oss?; Hur bor personen?; Vad har personen för vänner, fiender och problem? Och när du själv läst igenom kapitel 1: Skulle jag vilja läsa den här berättelsen? Och publicera inte innan du är 125% säker på att det är så du vill ha det. 


//The Author


 
 
Amanda

Amanda

9 juli 2015 21:51

Hej!
Jag hittade precis hit till din blogg och den är verkligen en sådan blogg jag letat efter!
Själv älskar jag böcker, att läsa, författare, litteratur med mera och jag har enda sedan jag varit liten velat bli författare eller jobba med böcker i någon form, så som bibliotekarie eller på ett bok-café. Hur mysigt?

Jag kände att jag bara var tvungen att slänga in den här lilla kommentaren, haha! (:
En jättefin blogg du har! En jag ser fram emot att få följa.

Ha det fint!

http://bokslukarens.bloggplatsen.se

The Author

10 juli 2015 07:44

Tack så mycket! Det var precis det här jag ville när jag skapade den här bloggen!
Lycka till med ditt skrivande!

//The Author

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av The Author - 12 december 2015 11:00

 Nu ska vi bli lite tråkiga och prata om grammatik, men det är faktiskt väldigt viktigt att man får vissa delar rätt när man skriver och jag har märkt att vissa människor har problem med det här.    Tempus handlar om vilket tidsperspektiv man anv...

Av The Author - 5 december 2015 11:00

 Ganska tidigt i berättelsen bör man presentera vad konflikten kommer att vara. Kanske inte nödvändligtvis i första kapitlet, men någon gång i början.     Att ge ledtrådar till vad handlingen i berättelsen ska vara är en väldigt viktig del i att ...

Av The Author - 14 juli 2015 11:00

 Ibland har man bara ingen inspiration alls. I dessa situationer väljer många att fortsätta skriva ändå, på grund av att man har en blogg eller så där man publicerar sina historier. Men om jag ska vara ärlig så blir det ofta skräp.    "Riktiga fö...

Av The Author - 13 juli 2015 11:00

 I ett tidigare inlägg skrev jag om att man ska vara noggrann med detaljer, men det finns också något som heter "För mycket detaljer".     Det finns ganska många sett att "överkrydda" sina meningar på. Många klämmer till exempel in massa ord som ...

Av The Author - 12 juli 2015 11:00

 När man börjat skriva sin berättelse är det lätt att man rusar iväg för att komma fram till handlingen så snabbt som möjligt. Det är då lätt att läsaren inte riktigt hänger med och blir förvirrad. Kom ihåg att läsaren är korkad, som jag skrev i ett ...

Presentation


Den lilla guiden för den som är intresserad. Nytt inlägg varje Lördag eller Söndag klockan 11.
Kom ihåg att jag skriver vad JAG tycker är viktigt och utifrån mina egna erfarenheter.

Sök i bloggen

Fråga mig

0 besvarade frågor

Senaste inläggen

Kategorier

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2015 >>>

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards